beste crossfit horloge

Wat is het beste crossfit horloge? Wanneer jij op dit artikel terecht bent gekomen, komt dat vast omdat jij ook aan crossfit doet en dus weet wat crossfit inhoudt.

Crossfit is denk ik wel de meest gevarieerde sport die er is.

Dit maakt crossfit natuurlijk ook zo leuk. Er zijn continue dingen die je kan verbeteren en waar je aan kunt werken.

Aangezien crossfit zo’n allround sport is, betekend dit dat hier ook weer een heel ander sporthorloge bij past.

Ook in de crossfit box zie je mensen met allemaal verschillende sporthorloges langs komen.

Wij vroegen ons af welk sporthorloge nou echt het beste geschikt is voor crossfit en zijn dit gaan uitzoeken!

Wil jij toch liever een sporthorloge voor fitness, hardlopen, zwemmen, fietsen of één speciaal voor vrouwen? Klik op de link!

Crossfit

Voor de mensen die nog niet zo bekend zijn met crossfit gaan we weer even terug naar de basis.

Crossfit zijn workouts van meestal 10 tot 20 minuten (kan natuurlijk ook langer zijn als je echt een hekel aan jezelf hebt..) waarin verschillende oefeningen terug komen. Dit kunnen kracht oefeningen, gewichtheffen, gymnastics of cardio zijn.

Als crossfitter is het de bedoeling dat je sterk bent en dus via krachttraining aan krachtopbouw doet.

Vaak zie je dat voor een WOD (workout of the day) een kracht blok staat ingepland. Dit is er natuurlijk met een reden.

Omdat je met crossfit ook veel met gewichten werkt is het wel van belang dat je die gewichten ook daadwerkelijk omhoog kan krijgen. Een crossfitter moet dus sterk zijn.

Bij gewichtheffen speelt vooral techniek en explosiviteit een hele grote rol.

Je kan wel nog zo sterk zijn, maar dat hoeft niet te betekenen dat je een goede snatch kan maken.

Daarnaast moet een crossfitter goed zijn in gymnastics.

Een groot deel van de workouts bevat oefeningen van gymnastics, zoals pull-ups, chest to bar, muscle ups, toes to bar, handstand push ups, handstand walk, etc.

Dit heeft te maken met behendigheid, flexibiliteit, kracht, techniek en explosiviteit. Als je hier beter in wil worden zul je dus ook moeten werken aan deze punten.

En als laatste bevatten de meeste workouts vaak ook nog een cardio component.

De assault bike is hier vaak wel de meest gehate oefening in (er zijn echt maar weinig mensen die dit leuk vinden..).

Natuurlijk kan je ook het hartslagje wat omhoog brengen met de ski, echo bike, bike erg, roeier of je gaat lekker een stukje hardlopen.

Samenvatting: een crossfitter is dus de meest allrounde sporter die er is.

Omdat er verschillende oefeningen in de workout zitten, zie je vaak dat je hartslag veel piekjes doormaakt tijdens een workout.

Wij doen al een tijdje fanatiek aan crossfit en Bram doet ook regelmatig met wedstrijden mee.

Aangezien je dan je sportprestaties wil maximaliseren hebben wij al verschillende crossfit horloges langs zien komen en uitgeprobeerd.

Wij hebben namelijk gemerkt dat slaap wel echt the key is in een goed herstel en daarna weer goed kunnen presteren.

Dit is één van de reden waarom wij een sporthorloge bij crossfitters zo belangrijk vinden.

We gaan het vandaag eerst hebben over wat een crossfit horloge precies is, wat de functionaliteiten van een crossfit horloge zijn en welke zo belangrijk zijn voor crossfit.

Als laatste gaan we het dan hebben over het beste crossfit horloge.

Wat is een crossfit horloge?

Tegenwoordig bestaan er veel verschillende soorten horloges.

Je hebt natuurlijk gewoon het ouderwetse horloge nog waar je alleen de tijd op kan zien, maar tegenwoordig heb je ook activity trackers, smartwatches en sporthorloges.

Allemaal verschillende horloges die er soms nog wel precies hetzelfde uit zien. Het verschil zit hem in de functionaliteiten.

Zo kan je met een normaal horloge natuurlijk alleen de tijd zien en als je geluk hebt kan je daar ook de datum op instellen.

Deze functionaliteit hebben de andere horloges natuurlijk ook.

Een normaal horloge ziet er vaak wel net wat fancy’er uit, zeker als je geld teveel hebt en een dikke Rolex of iets dergelijks wil hebben.

Activity tracker

Een activity tracker is eigenlijk precies wat de naam al aangeeft. Het houdt je activiteiten bij.

De activity tracker is de wereld in geroepen omdat de mens (en ook zeker de gemiddelde Nederlander) steeds luier wordt en minder gaat bewegen.

Een activity tracker is er echt voor bedoeld om jou van je luie reet af te krijgen en te gaan bewegen.

Dit hoeft niet eens per se te betekenen dat je meteen kilometers moet gaan hardlopen, maar wandelen kan hiervoor ook al voldoende zijn.

Een activity tracker houdt bij hoeveel stappen je gezet hebt, wat je hartslag hierbij was, of je wel met de trap bent gegaan vandaag of toch weer lekker lui die lift hebt gepakt en hoeveel calorieën je (ongeveer) hebt verbruikt die dag.

Daarnaast kan je een activity tracker ook wel zien als jouw beweeg buddy.

Het geeft je namelijk een reminder wanneer je toch even wat stappen moet gaan zetten nadat je al 4 uur zit te netflixen op de bank.

Daarnaast geeft het je complimentjes wanneer je ook daadwerkelijk deze stappen hebt gezet.

Wanneer jij als doel hebt om vooral meer te gaan bewegen kan een activity tracker voor jou dus al voldoende zijn.

Wij zijn fan van de Fitbit Charge 5 activity tracker.

Smart watch

Naast een activity tracker zien we tegenwoordig natuurlijk ook steeds meer mensen met een smart watch.

Een smart watch kun je zien als een verlengde van jouw smartphone.

Je kan er berichtjes mee sturen en ontvangen, mee bellen, mee betalen, je mail op lezen, muziek mee afspelen, etc.

Vaak hebben smart watches ook wel de functionaliteiten van een activity tracker en kan je daar dan ook je stappen, hartslag, verbrande calorieën, trappen, kilometers, etc mee meten.

De smart watches zijn ook wel een stuk duurder dan een activity tracker, omdat je vaak ook wel uitkomt op een Apple watch (als je een Iphone hebt) of een Samsung watch (als je een Samsung mobiel hebt).

Sporthorloge

Een sporthorloge is eigenlijk een combinatie van een activity tracker en een smart watch + extra functionaliteiten die je nodig hebt om te gaan sporten.

Zo is een sporthorloge veel nauwkeuriger dan een activity tracker qua hartslag en heeft het vaak een goede GPS.

Wanneer je fanatiek sport en ook je herstel (bijvoorbeeld slaap) goed bij wilt gaan houden om zo je training te optimaliseren is een sporthorloge een goede keus voor jou.

Daarnaast heb je vaak ook nog de functionaliteiten van een smart watch, zoals het versturen van berichtjes, bellen, muziek afspelen en betalen. Best of both worlds!

Wat zijn de functionaliteiten van een crossfit horloge?

Een crossfit horloge heeft verschillende functionaliteiten. Hieronder nemen we ze met je door:

  • Tijd en datum

Uiteraard kan je op je sporthorloge ook zien hoe laat het is.

Daarnaast kan je jouw sporthorloge ook gebruiken als timer, stopwatch, wekker en je kan ook je agenda inzien en aanpassen.

Super handig zo’n stopwatch als je bijvoorbeeld na je workout nog wat buikspiertjes wil laten branden in een tabata.

  • Metingen

Zoals hierboven beschreven kan een sporthorloge ook allemaal metingen doen.

Hij kan je hartslag heel nauwkeurig meten, omdat de meeste sporthorloges op meerdere punten de hartslagmeting uitvoeren. Zo heb je ook tijdens je workout een betrouwbare hartslagmeting.

Omdat je tijdens je workout erg bewegelijk bent, is het lastig om een betrouwbare hartslagmeting te krijgen. Hierin is een sporthorloge wel stukken beter dan een activity tracker, omdat hij dus op verschillende punten meet.

Naast je hartslag meet hij natuurlijk ook het aantal stappen dat je hebt gezet op een dag (hier kan je ook doelen aan koppelen), kilometers die je gemaakt hebt, trappen die je gelopen hebt en verbrande calorieën van die dag.

Als extraatje kan je tijdens het hardlopen ook allemaal dingen meten.

Dus wil jij toch je cardio wat opschroeven door even 5 km te gaan hardlopen (of meer natuurlijk als je echt een hekel aan jezelf hebt), dan kan je ook nog nauwkeurig meten wat je hardloop snelheid is, hoe de helling was, etc.

Daarnaast hebben de meeste crossfit horloges ook hardloop programma’s die je kan volgen.

Als jij bijvoorbeeld liever een interval wilt doen kan je die gewoon aanzetten en je sporthorloge loodst je er helemaal doorheen.

beste crossfit horloge
  • GPS

Een groot voordeel aan een sporthorloge is de nauwkeurige GPS.

Deze is veel nauwkeuriger dan een activity tracker of een smart watch. Echt een must dus voor de crossfitters die af en toe wel eens hardlopen.

Je kan namelijk super nauwkeurig zijn waar je geweest bent, hoeveel km je precies gelopen hebt en wat dus je precieze snelheid is. Note: wanneer je de GPS aanzet gaat de batterij vaak wel een stuk minder lang mee.

  • Activiteiten registreren

Een hele belangrijke voor crossfitters is dat je je activiteit kan registreren.

Zo kan je precies zien hoe hoog je hartslag is geweest tijdens je workout en daaruit kan je weer leren wat jouw grenzen zijn tot hoe hard je kan gaan. Erg leerzaam!

De activity trackers kunnen ook activiteiten registreren, maar hier heb je vaak veel minder keuze in verschillende activiteiten.

Heb je dus een sport die moeilijk te tracken is: Crossfit, ga dan voor een crossfit horloge.

  • Slaap

Een sporthorloge kan je slaap bijhouden. Tijdens het slapen doorloop je meerdere keren verschillende fasen: lichte slaap, REM slaap en diepe slaap. Voor een goede nachtrust moet er een goede verhouding zijn tussen deze 3 fasen.

Voorbeeld: iedereen heeft wel eens meegemaakt dat je lekker gaat slapen nadat je een paar borreltjes hebt gehad, 8 uurtjes maakt en wakker wordt met het gevoel dat je bent overreden door een vrachtwagen.

Dit heeft ermee te maken dat je door alcohol minder diep slaapt.

Je diepe slaap is net zo belangrijk als de andere 2 fasen en moet ook meerdere keren doorlopen worden voor een goede nachtrust. Een sporthorloge houdt dus bij hoelang en wanneer je deze fasen doorloopt en koppelt hier een score aan hoe goed je nachtrust was.

  • Herstel

Deze hangt samen met het vorige punt. Na een stevige workout is het natuurlijk super belangrijk dat je ook goed slaapt.

Als je minder dan 6 uur slaapt wordt het zelfs aangeraden om die dag helemaal niet te gaan sporten, omdat je lichaam niet herstelt is.

Een sporthorloge bekijkt op basis van je fysieke activiteit en slaap hoe verstandig het is als jij vandaag weer kei hard gaat knallen met een WOD of dat je beter even iets rustiger kan doen (en voor kwaliteit kan gaan 😉).

  • Muziek

Met de meeste crossfit horloges kan je via draadloze oordopjes muziek luisteren zonder dat je je mobiele telefoon mee hoeft te nemen. Super handig als je een stukje gaat hardlopen.

  • App

Alle sporthorloges hebben ook een app waarop je al je gegevens kunt terug zien en analyseren. Heel handig als je een vergelijking wilt maken tussen bijvoorbeeld 2 verschillende workouts.

In de app kan je ook allemaal doelen voor jezelf aanmaken zoals: 3 keer per week sporten, 10.000 stappen per dag zetten, 2500 calorieën per dag verbranden, etc. Alle doelen kan je personaliseren naar wat jij wilt behalen.

  • Smartphone functionaliteiten

Zoals hierboven aangegeven hebben sporthorloges ook de functionaliteiten van een smartphone en smartwatch.

Je kan er berichtjes mee ontvangen en versturen, mee bellen, mee betalen, je agenda inzien, afspraken erin zetten, etc.

Welke functionaliteiten zijn belangrijk in een crossfit horloge?

De functionaliteiten voor een crossfit horloge die belangrijk zijn, zijn: activiteiten registreren en herstel/slaap.

Activiteiten registreren

Sporthorloges hebben verschillende activiteiten die je kan kiezen. Zo is het belangrijk dat wanneer jij gaat squatten, je krachttraining aanklikt. Tijdens het squatten heb je namelijk heel kort een piek in je hartslag.

Als je dan geen krachttraining zou kiezen, denkt het sporthorloge alleen dat je even heel kort een piek hebt gehad in hartslag en koppelt hier bijna geen verbrande calorieën aan.

In het echt zijn jouw spieren natuurlijk druk bezig tijdens het squatten, wat zeker veel calorieën verbrand. Dit hoef je dus niet terug te zien in hartslag.

Ook na het squatten zijn jouw benen nog steeds actief om te herstellen, ook dit verbrand calorieën.

Dit maakt dat je met krachttraining dus lastig kan zien hoeveel calorieën je hebt verbrand, omdat je met een sporthorloge echt alleen kijkt naar je hartslag. Een sporthorloge kan geen spieractiviteiten zien.

Gelukkig hebben sporthorloges de functionaliteit dat je ook krachttraining kan kiezen, waardoor de geschatte verbranden calorieën een stuk dichterbij komen bij de echte verbrande calorieën.

beste crossfit horloge

Herstel/ slaap

Zoals hierboven al besproken is een goede nachtrust/ herstel super belangrijk voor jouw workouts.

Als jij je vandaag geen 100% voelt, is het ook niet verstandig om wel 100% te gaan geven in een workout.

Dit soort taferelen zorgt voor blessures en dat willen we natuurlijk voorkomen.

Een sporthorloge kan je hierin adviseren hoe goed je herstel is.

Nou.. Genoeg geluld, laten we nu maar eens gaan kijken wat het beste crossfit horloge is!

Wat is het beste crossfit horloge?

We gaan kijken naar de top 3 beste crossfit horloges.

1. Garmin Vivoactive 4s

beste crossfit horloge Garmin Vivoactive 4

Garmin is toch wel een heel bekend met voor sporthorloges.

Ze hebben veel verschillende soorten die ook weer hun specialiteiten hebben, zoals speciaal voor hardlopen.

Een groot voordeel aan de Garmin Vivoactive 4s is dat hij de activiteit crossfit ondersteunt.

Deze kan je dus aantikken voordat je gaat beginnen met je crossfit workout. Wanneer jij een dagje alleen krachttraining wil doen, kies je gemakkelijk de optie gewichten uit. Perfect voor crossfitters dus!

Naast de standaard metingen heeft dit sporthorloge ook een Pulse Ox monitor waarmee het de zuurstofverzadiging in het bloed kan meten.

Een leuke upgrade vanaf de Vivoactive 3 is dat de Vivoactive 4s ook geanimeerde workouts op het sporthorloge kan weergeven. Hierdoor kan je yoga, cardio of pilates doen zonder trainer of smartphone.

Perfect voor wanneer je even wil stretchen na die heftige workout.

Het sporthorloge kun je koppelen aan de Garmin Connect app waarna je al je gegevens ook weer kunt terug zien en analyseren.

Enige minpuntje: koppelen met oudere Android telefoons (lager dan 6.0) en Iphones (lager dan iOS 12) gaat wat lastiger.

Uiteraard heeft de Garmin Vivoactive 4s ook alle smartwatch functies en kan je er ook mee betalen.

Dit crossfit horloge heeft een batterijduur van 7 dagen. Als de GPS gebruikt wordt is dit een batterijduur van 6 tot 8 uur.

Al met al een sporthorloge die goed geschikt is voor de fanatieke crossfitter.

De Garmin Vivoactive 4S is al verkrijgbaar voor €230,-! Dit is een kortingslink!

✅ Alle smartwatch functies + betalen

✅ Kan crossfit en gewichten registreren

✅ Pulse Ox monitor

✅ Geanimeerde workouts direct op je sporthorloge

✅ Batterijduur 7 dagen

✅ Waterproof

❌ Lastig te koppelen met oudere Android telefoons en Iphones

Bekijk hier de beste prijs voor de Garmin Vivoactive 4!

2. Polar Ignite 2

beste crossfit horloge Polar Ignite 2

De Polar Ignite 2 is net wat stijlvoller dan onze nummer 1 en daarnaast een super goed crossfit horloge.

Dit maakt dat je hem bij elke gelegenheid kan dragen.

Het enige nadeel is dat dit sporthorloge de activiteit crossfit niet herkent. Wel kan je in plaats van crossfit workout, circuittraining of gewichten invullen.

De Polar Ignite 2 geeft een goede herstelmeting waaruit jij kan opmaken of het verstandig is om vandaag all-in te gaan met de WOD.

Uiteraard heeft Polar ook zijn eigen app waar je jouw sporthorloge aan kan koppelen om later alle data nog terug te kijken.

Super handig wanneer je een workout wil analyseren.

Het sporthorloge heeft geen eigen muziek opslag, dus wanneer je gaat hardlopen zul je wel je mobiele telefoon mee moeten nemen voor de muziek. Ook kan je geen berichtjes verzenden vanaf de Polar Ignite 2.

Dit crossfit horloge heeft een goede batterijduur van 5 dagen. Met gebruik van de GPS komt dit op 9 uur.

De Polar Ignite 2 is nu met korting verkrijgbaar voor €192,95!

✅ Stijlvol

✅ Goede herstelmeting

✅ Betrouwbare hartslagmeter

✅ Veel slaapinformatie

✅ Waterproof

✅ Batterijduur van 5 dagen

✅ Beste prijs!

❌ Herkent de activiteit crossfit niet

❌ Geen muziek opslag

❌ Je kan geen berichtjes verzenden vanaf de Polar Ignite 2

Bekijk hier de beste prijs voor de Polar Ignite 2!

3. Polar Vantage M2

beste crossfit horloge Polar Vantage M2

Dit crossfit horloge is ook echt een toppertje.

Hij heeft een hartslagsensor met maar liefst 9 led lampjes om een nauwkeurige polsmeting van je hartslag te kunnen maken.

Heel handig zodat jij tijdens je workout goed kan bijhouden hoe zwaar jij het hebt.

Ook deze polar heeft de optie crossfit er niet bij zitten. Wel kun je bij deze ook kiezen uit de opties workout, circuittraining of gewichten.

Uiteraard kun je ook kiezen voor hardlopen of zwemmen wanneer je aan je conditie wil werken.

De Polar Vantage M2 is ook heel goed in de slaapanalyse en trainingssuggesties op basis van je fitheid die dag.

Deze kun je overigens ook altijd nog terug zien in de Polar app.

Hij heeft een batterijduur van 5 dagen en gaat tot 30 uur mee wanneer de GPS continue aanstaat.

Handig voor als je jezelf een marathon wil aandoen.

Als je dit eenmaal bedacht heb kun je ook via Polar hardloopprogramma’s gebruiken die dan worden weergegeven op je sporthorloge.

Nadeeltje: ook met deze polar kan je geen berichtjes versturen en heb je geen muziek opslag. Neem dus altijd wel je telefoon mee met je workout.

De Garmin Vantage M2 is nu verkrijgbaar (met korting!) voor €235,-!

✅ Batterijduur met GPS: 30 uur

✅ Allround sporthorloge

✅ Betrouwbare hartslagsensor

✅ Goede slaapanalyse en trainingssuggesties

✅ Hardloopprogramma’s van Polar

❌ Relatief korte batterijduur van 5 dagen

❌ Herkent de activiteit crossfit niet

❌ Geen berichtjes versturen

❌ Geen muziek opslag

Bekijk hier de beste prijs voor de Polar Vantage M2!

Hopelijk kun je een keuze maken uit deze 3 en vind jij een crossfit horloge die echt bij je past!

Toch liever een sporthorloge voor fitness, hardlopen, zwemmen, fietsen of één speciaal voor vrouwen? Klik op de link!

laat een reactie achter