Wat zijn de beste gewichthef schoenen?

Voor de mensen die al eens kennis gemaakt hebben met de sport gewichtheffen/weightlifting, weten hoe technisch deze sport is.

Vooral als je net begint met deze sport kunnen de frustraties uiteraard niet ontbreken.

Topsporters weten vaak alles er heel makkelijk uit te laten zien.

Als wij simpele zielen vervolgens hetzelfde kunstje proberen dan lijkt het er in de verste verte niet op.

Misschien heb je het wel eens op tv voorbij zien komen.

Voor de mensen die hier nog niet eerder van gehoord hebben komt hier even een korte uitleg.

Bij de sport gewichtheffen zijn er twee onderdelen: de snatch (trekken) en de clean and jerk (stoten).

Ik kan me voorstellen dat dit nog steeds abracadabra termen kunnen zijn.

Zoek maar eens een filmpje op over gewichtheffen en je zal direct zien wat ik bedoel.

Het uitdagende van deze sport is het feit dat het zo veelzijdig is.

Het feit dat je bij dit artikel gekomen bent geeft waarschijnlijk al aan dat je bekend bent met deze sport.

Misschien op aanraden van een vriend, vriendin of coach in een crossfit box ben je op het idee gebracht om gewichthef schoenen te kopen.

Wil jij toch liever crossfit schoenen? Bekijk hier het artikel daarover!

Je kan heel sterk zijn maar daar kom je binnen het gewichtheffen niet ver mee.

Natuurlijk is kracht heel belangrijk maar daarnaast is flexibiliteit, stabiliteit, mobiliteit en explosiviteit iets wat onmisbaar is wanneer je beter wilt worden in deze sport.

Voornamelijk de mobiliteit is een vaak terugkerend probleem binnen het gewichtheffen.

Dit komt omdat je bij beide onderdelen in een diepe squat komt wanneer je de stang opvangt.

De bouw van je lichaam is zeker iets waar je een voordeel of nadeel van kan ondervinden.

Mensen met korte bovenbenen hebben doorgaans minder moeite om in een diepe squat te zitten.

Dit betekent natuurlijk niet dat wanneer je bouw een beetje tegen zit dat je niet goed kan worden in gewichtheffen.

Mijn ervaringen met gewichtheffen

Ik ben zelf met gewichtheffen begonnen op mijn 15e.

Meestal wordt het afgeraden om op jonge leeftijd te beginnen met het trainen met gewichten.

Hier ben ik het zeker mee eens, maar juist omdat gewichtheffen zo’n technische sport is kan je heel veel winst maken als je dit al op jonge leeftijd gaat oefenen.

Het enige verschil is dat alles met gewichten op een jonge leeftijd als gevaarlijk beschouwd wordt.

Daarom is het op die leeftijd een goed begin om vooral op de techniek te focussen en de gewichten vooral even laat voor wat het is.

En dit is natuurlijk niet alleen goed voor mensen die jong zijn, maar eigenlijk voor iedereen die net begint.

Helemaal als we gaan stoeien met de gewichten kan ons ego ervoor zorgen dat we te snel te veel gaan doen en zo onnodige blessures oplopen.

Oke, weer even terug naar hoe ik destijds begonnen ben. Inmiddels ben ik bijna 27 dus ik heb al de nodige ervaring opgedaan.

In het begin komt er vooral heel veel op je af en is het lastig om alles te begrijpen.

Je moet je lichaam ineens in posities zien te wurmen waar je niet van wist dat ie dat kon.

Nu is het wel goed te vermelden dat het in het begin vaak niet lukt om in de juiste posities te komen.

Dit heeft alles te maken met de mobiliteit van je schouders en enkels.

Helaas hebben we vandaag de dag veel te kampen met kantoorbanen en ik hoef jullie volgens mij niet te vertellen dat dit niet heel bevorderlijk is voor je mobiliteit.

Kleine kinderen hebben altijd geen enkel probleem met een diepe squat, maar gaandeweg raken we die mobiliteit kwijt. ‘Use it or you lose it.’

Mobiliteit en gewichthef schoenen

Iets wat dus vaak enorm lastig kan zijn is dus het feit dat je mobiliteit nog wat te wensen over laat.

Dit kan vrij frustrerend zijn aangezien het verbeteren van je mobiliteit niet iets is wat binnen een week gefixt is.

Vaak gaan hier maanden over heen voordat je echt merkt dat je progressie maakt en juist die diepe squat goed kan uitvoeren.

In het begin is het daarom belangrijk om veel herhalingen te gaan maken en echt het juiste beweegpatroon erin te hameren.

Ook het opdelen van de gehele beweging in kleinere stukjes kan enorm helpen om alles stukje bij beetje meer onder de knie te krijgen.

Na een aantal weken/maanden zal je zien dat alles veel natuurlijker is en je wat minder bij alles hoeft na te denken.

Juist dan komen de leukere momenten eraan wat je voelt je niet meer een volslagen debiel als je die bar oppakt.

Als het goed is gaat er met kleine stapjes steeds meer gewicht op en dan wordt je echt gemotiveerd om iedere keer weer meer te kunnen.

Juist het gevoel dat je steeds beter wordt zal je echt een kick geven en gemotiveerd houden.

Ik ben dus zelf al bijna 11 jaar bezig met het gewichtheffen.

Dit is allemaal klein begonnen, maar continu kleine stapjes blijven zetten zullen uiteindelijk hele mooie resultaten geven.

Bij het onderdeel ’snatch’ zit ik momenteel op 125kg en het onderdeel ’clean and jerk’ op 145kg.

Tuurlijk is dit met vallen en opstaan geweest, maar hard werken wordt in deze sport zeker beloond. De aanhouder wint zullen we maar zeggen.

Wat is kenmerkend aan gewichthef schoenen?

Daarom gaan we het vandaag hebben over gewichthef schoenen.

Gewichthef schoenen hebben namelijk een verhoogde hak en die zorgt ervoor dat je makkelijker ik een diepe squat kan zitten.

Probeer zelf maar eens met je hakken op een verhoging te staan en dan te squatten en je zal zien dat dit een wereld van verschil is.

Om de verschillende schoenen te vergelijken kijken we naar de prijs-kwaliteitverhouding, stabiliteit en de pasvorm.

Ik ga niet zeggen dat de een beter is dan de ander omdat iedereen andere dingen belangrijk vindt in een schoen dus dat laat ik aan jullie.

Oh en nog een kleine tip vooraf; de meeste gewichthef schoenen vallen wat aan de grote kant dus meestal wordt een halve maat kleiner geadviseerd dan je reguliere schoenmaat.

Nike – Romaleos 4

We beginnen met de Nike Romaleos 4. Dit is toch veruit de meest gebruikte schoen binnen het gewichtheffen.

Daar is de prijs dan ook naar, want je betaalt ongeveer €200 (KORTINGSLINK!) voor deze schoenen.

Natuurlijk is de kwaliteit daar ook naar, maar ik begrijp dat niet iedereen zit te wachten om zoveel geld uit te geven voor een paar schoenen.

Daarom komen we straks bij de Adipower weightlifting schoenen van Adidas.

Maar goed er zitten natuurlijk altijd mensen tussen die helemaal lijp zijn van Nike, dus laten we even bespreken wat deze schoenen zo goed maken.

De voorganger, de romaleos 3 hadden toch wel wat kritiekpunten gekregen.

Het materiaal wat werd gebruikt was wat dunner, hierdoor werd de schoen wel lichter, maar ook minder stabiel. Iets wat door velen als niet comfortabel werd beschouwd.

Nike heeft daarom met de Romaleos 4 het helemaal anders aangepakt.

Waar de voorganger gebruikmaakte van dunner materiaal hebben ze bij de Romaleos 4 ervoor gekozen voor wat sterker materiaal.

Je zou denken dat de schoen daardoor wat minder flexibel zou aanvoelen maar dat is zeker niet waar.

Je hebt nog steeds de flexibiliteit die je van Nike gewend bent zonder deze keer in te leveren op de stabiliteit.

Iets wat binnen het gewichtheffen zo belangrijk is.

Daarnaast hebben ze ook de twee klittenband sluitingen teruggebracht.

Hierdoor sluit de schoen goed aan om je voeten.

Verder is het zogeheten ‘powerbridge’ systeem een welkome aanvulling aan deze schoen.

Er zijn zeven contactpunten op de schoen aangebracht en daardoor is er meer connectie met de grond en sta je dus veel stabieler.

Al met al is dit een geweldige schoen voor het gewichtheffen.

De stabiliteit, grip, comfort en looks zijn dingen waar Nike zich al jaren in heeft bewezen en dat uit zich allemaal in de Nike Romaleos 4.

✅ Flinke verbetering t.o.v. de Romaleos 3

✅ Powerbridge systeem voor meer stabiliteit

✅ Hiel hoogte van 20 mm om makkelijker in een diepe squat positie te komen

❌ Vrij prijzig

❌ Kan in het begin stijf aanvoelen, maar dit is met een paar keer dragen verdwenen

Reebok – Legacy Lifter II

beste gewichthef schoenen

Reebok en Nike concurreren al jaren en dat doet de kwaliteit alleen maar ten goede.

De nieuwste schoen van Reebok is de Legacy Lifter II.

De bovenkant van de schoen is gemaakt van textiel en daarnaast zitten er kleine gaatjes aan de voor- en achterkant zodat je geen vieze zweetpoten krijgt.

Altijd fijn natuurlijk!

Als we kijken naar de hak van de schoen zien we dat er gebruikgemaakt wordt van TPU.

Dit is een soort materiaal dat voornamelijk uit hard plastic bestaat en verhoogt de stijfheid en dichtheid van de schoen.

Verder zorgt de rubberen zool voor enorm veel grip en dit zal je waarschijnlijk ook meteen opvallen als je ze draagt.

Je hebt het gevoel alsof je aan de grond staat vastgeplakt.

Het is altijd lastig om de juiste combinatie te vinden van comfort en stabiliteit.

Reebok heeft met deze schoen dit perfect weten samen te brengen.

Het textiel aan de bovenkant en TPU materiaal aan de onderkant zorgen voor de balans die je zoekt in een gewichthef schoen.

De prijs van deze schoen ligt zo rond de €180 (kortingslink!).

Daarmee ligt het ongeveer in dezelfde prijsklasse als de Nike Romaleos 4.

Beide schoenen zijn van hoge kwaliteit en er is niet eentje die er met kop en schouders bovenuit steekt.

Dit is dus echt een kwestie van waar jij het beste gevoel bij hebt en welke je het mooist vindt.

✅ Meer stabiliteit door het TPU materiaal

✅ Comfortabel en veel grip

✅ Hiel hoogte van 22 mm. Dit is 2 mm hoger dan de Romaleos 4

❌ Vrij prijzig

Adidas – Adipower 2

beste gewichthef schoenen

Als laatste hebben we de Adipower 2 van Adidas.

Deze schoen is een stuk goedkoper dan de de twee voorgaande gewichthef schoenen.

De Adipower 2 is meestal te verkrijgen tussen de €100 en €120 (kortingslink!).

Een enorm verschil dus tussen de schoenen van Nike en Reebok, maar doet de kwaliteit dan echt onder?

Het antwoord is afhankelijk van het doel waarvoor je ze wilt gebruiken.

De echte toppers onder ons zullen waarschijnlijk niet kiezen voor deze schoen, omdat hij iets minder stabiliteit geeft dan de de concurrenten.

Echter, wanneer je net begint met gewichtheffen dan is dit echt een prima schoen waar je lang mee vooruit kan.

Ook deze schoen maakt gebruikt van TPU materiaal voor extra stabiliteit en stevigheid rondom de hiel.

Verder is de hiel hoogte van 20mm even hoog als de Romaleos 4.

Je kunt hier dus uitstekend in squatten en gewichtheffen.

Omdat deze schoen iets minder stug is, kan je deze ook prima gebruiken als er tijdens een workout niet alleen weightlifting onderdelen in zitten.

Daarnaast zijn ze een stuk goedkoper dan de concurrenten en kan je hier echt heel veel plezier van hebben als je nieuw bent in deze sport.

✅ Veel goedkoper dan Nike of Reebok

✅ Verhoogde stabiliteit door TPU materiaal

✅ Duurzaam

❌ Minder stabiel dan de schoenen van Nike en Reebok

Hopelijk zijn jullie meer te weten gekomen over de toegevoegde waarde van gewichthef schoenen.

Mocht je verder nog vragen hebben dan kan je deze altijd stellen.

Wie weet zit er iets voor je tussen en sta jij straks te shinen met je nieuwe schoenen en laat je de schijven door het dak vliegen.

laat een reactie achter