Wanneer is een deload week nodig?

Je hebt misschien wel eens een periode meegemaakt waarin je trainingen minder goed gaan of dat je gewoonweg weinig zin hebt om te gaan trainen.

Natuurlijk kunnen hier een heleboel oorzaken voor zijn, maar de kans is ook dat je toe bent aan een deload week.

Maar wat is nu precies een deload week en waarom heb ik die nodig?

Wat is een deload week?

De betekenis van deload is letterlijk ‘ontladen’.

Een deload week is dus in principe een periode waarin jij je lichaam rust geeft van alle fysieke inspanningen die je hebt gedaan.

Maar hoe ziet zo’n deload week er precies uit?

Normaal gesproken wordt het volume en de intensiteit waarmee je traint verminderd met zo’n 50% van wat je normaal gesproken doet.

Meestal wordt een deload week na 6-12 weken van trainen ingepland, maar dat is wel afhankelijk van andere factoren.

Wanneer je bijvoorbeeld veel aan krachttraining doet komt er ‘stress’ op je spieren, pezen en je zenuwstelsel.

De vermoeidheid die je gedurende die 6-12 weken opbouwt gaat er op een gegeven moment voor zorgen dat onder andere je trainingen minder goed gaan of je minder motivatie hebt.

Juist om die reden is het nemen van een deload week erg belangrijk.

Daarnaast geeft een deload week je niet alleen fysiek een moment van rust van die Basic Fit, maar ook mentaal geef je jezelf de ruimte om even aan andere dingen te denken.

deload week

Heb ik een deload week nodig?

Dit is iets wat je je nu misschien wel afvraagt.

Daarom is het goed om even stil te staan bij een aantal situaties waarin jij zou kunnen overwegen om een deload week in te plannen.

deload week

✔️ Je herstelt minder goed na je trainingen


Normaal gesproken herstel je altijd prima na je trainingen en nu heb je al een aantal dagen dat je veel of meer last hebt van spierpijn. Lees ook onze tips tegen spierpijn.

✔️ Je bent vaak moe


Niet alleen na je trainingen heb je last van vermoeidheid maar gedurende de dag heb je het gevoel dat je niet vooruit te branden bent.

We hebben allemaal wel eens zo’n dag dat het even niet gaat; die dag heet maandag;).

Of wanneer je een weekend flink hebt gedronken en de alcoholgeur en zure oprispingen lekker naar boven komen.

In dit geval heb je natuurlijk geen deload week nodig, maar je voelt je wel een beetje zielig.

✔️ Last van kleine pijntjes


Je merkt dat je tijdens of na je trainingen last hebt van kleine pijntjes.

Misschien iets met je schouder of knie wat een zeurende pijn geeft.

Ook dan kan een deload week helpen om te voorkomen dat deze kleine pijntjes uiteindelijk overgaan in grotere blessures.

✔️ Weinig motivatie


We hadden het net al even over het feit dat een deload week ook zorgt voor een mentale break van al het trainen.

Iedereen heeft wel eens geen zin om te trainen, maar wanneer dit weken zo blijft kan het zijn dat je toe bent aan een weekje ontspanning.

Alleen maar tegen je zin in dingen blijven doen gaat er alleen maar voor zorgen dat je vroeg of laat echt tegen een groter probleem aan gaat lopen.

Luister dus goed naar je lichaam en geef jezelf dus af en toe de ruimte om fysiek en mentaal te herstellen.

Juist na zo’n week heb je vaak weer veel motivatie en energie om weer te beginnen.

✔️ Je zit op een plateau


Je traint je het apelazarus, maar op de een of andere manier zie je geen progressie meer in de gym.

Je blijft een beetje hangen op hetzelfde gewicht en wat je ook doet, er gebeurt niks.

Dit is natuurlijk wel van andere factoren afhankelijk.

Wanneer we bijvoorbeeld in een cut fase zitten (minder calorieën eten dan we verbranden) is het logisch dat je op een gegeven moment op een plateau terecht komt.

Je geeft immers je lichaam minder brandstof dan nodig.

Aan de andere kant, wanneer je meer calorieën eet en dus in een bulk fase zit en dan op een plateau komt, kan het wel degelijk zo zijn dat je toe bent aan een deload week. Zie hier voor meer informatie over bulken en cutten.

En wat nu?

Je hebt nu een aantal scenario’s gezien waar je misschien zelf wel eens mee te maken hebt gehad.

Probeer daarom eens een deload week uit en kijk wat voor effect het op je heeft.

Wie weet trekken die kleine pijntjes ineens als sneeuw voor de zon weg of zet je een nieuwe pr in de gym.

Mocht je meer informatie over hoe je een deload week kan toepassen in je trainingen dan kan de droogtrainen academie je daar misschien bij helpen.

Zij hebben jarenlange ervaring met het begeleiden van mensen naar hun fitness doelen.

Wil jij snel progressie maken en eindelijk je fitness doelen behalen?

laat een reactie achter