beste eten voor een duurtraining

Wat kun je het beste eten voor een duurtraining?

Duurtraining.. sommigen krijgen er al jeuk van als ze er aan denken en anderen vinden het helemaal geweldig.

Iedereen heeft natuurlijk z’n ding.

Usain Bolt staat ook niet te trappelen om een marathon te lopen maar geef hem 100 meter en niemand houdt hem bij.

Eliud Kipchoge daarentegen vindt het geweldig om marathons te lopen.

Hij vindt het zelfs zo leuk dat die gek een hele marathon onder de twee uur loopt.

Ik zag laatst een filmpje voorbij komen van een event waarbij ze een loopband hadden ingesteld op het tempo wat hij gelopen heeft tijdens die keer dat hij de marathon onder de twee uur liep.

Velen hebben het geprobeerd en het langste dat iemand vol kon houden was volgens mij 15 seconden.

Dat lees je goed, 15 seconden!

En Kipchoge houdt dat dus rustig een uur of twee vol.

Hetzelfde geldt natuurlijk ook voor professionele wielrenners.

Als je ziet wat een vermogen zij kunnen fietsen met het lichaamsgewicht dat ze hebben sla je ook steil achterover.

Maar goed, dit zijn natuurlijk uitersten waar wij amateurs alleen maar van kunnen dromen.

Hier gaat uiteraard jarenlang trainen aan vooraf, maar dat is niet het enige wat ze zo ver gebracht heeft.

Voeding is tijdens deze sport van cruciaal belang.

Het juiste eten voor een duurtraining is een goede stap om mee te beginnen.

Daarom gaan we het vandaag hebben over wat jij het beste kan eten voor je duurtraining, zodat je deze goed en vol energie door kan komen.

Wil je meer weten over voeding voor krachttraining? Of voor crossfit? Klik op de linkjes!

Wat is duurtraining en wat is het belang van goed eten voor een duurtraining?

Laten we even beginnen met wat een duurtraining nou eigenlijk is.

Een duurtraining is eigenlijk een training waarbij je minimaal een uur traint op een constant tempo.

Natuurlijk zijn er ook momenten waarop duursporters intervals doen en dus minder lange afstanden lopen/fietsen maar wel een hoger tempo aan houden.

Beide varianten zijn belangrijk om in je training toe te passen.

Wij gaan het vandaag specifiek hebben over de duurtrainingen.

Voor de mensen die al ervaring hebben met duurtrainingen weten vast ook dat het enorm belangrijk is om genoeg te eten en te drinken tijdens zo’n training.

Tijdens een sessie in de Basic Fit bijvoorbeeld hoef je niet nog wat te gaan eten tussendoor.

Maar wanneer je een duurtraining gaat doen van 1-2 uur zal je merken dat na verloop van tijd je lichaam minder energie heeft en het moeilijker wordt om het tempo dat je voor ogen hebt vol te houden.

Je ziet niet voor niets dat ze bij de Tour de France allemaal eten en gels achterin hun zakjes op hun rug hebben zitten.

Een gel is een super makkelijke vorm om in een keer een hoop koolhydraten binnen te krijgen.

Het is namelijk snel in te nemen en je kan daardoor beter je trainingen volhouden aangezien je je energie niveau op peil houdt.

Nu zeg ik niet dat je direct allemaal van die gels moet gaan kopen.

In deze gels zit namelijk veel suiker en daarnaast is het belangrijk om te kijken hoe je lichaam erop reageert.

Er zijn tegenwoordig ook suikervrije varianten dus dat is in ieder geval al een betere optie.

Een andere optie om je energie op peil te houden is door middel van vloeibare koolhydraten toe te voegen aan je water.

Dit zijn eigenlijk koolhydraten in poedervorm die je kan toevoegen aan je water.

Zo kan je gedurende je training slokjes nemen van je bidon en dus jezelf van voldoende energie voorzien.

beste eten voor een duurtraining

Eten voor een duurtraining -> Je macro’s

Natuurlijk is eten tijdens je duurtraining belangrijk, maar ervoor is misschien nog wel belangrijker.

Daarom staan we even stil bij de verschillende macronutriënten, ook wel macro’s genoemd.

Je hebt drie soorten macro’s: eiwitten, koolhydraten en vetten. Alle drie de hebben ze hun eigen functie en zijn daarnaast ook onmisbaar in goed en volwaardig voedingspatroon.

Eiwitten

Als eerste hebben we de eiwitten.

Eiwitten heb je ongetwijfeld wel eens van gehoord.

Van die spierbundels in de Basic Fit die het continu hebben over hun eiwit shakes.

En ze hebben ook gelijk dat ze het daar zoveel over hebben, omdat eiwitten vol met aminozuren zitten.

Aminozuren kan je zien als bouwstenen voor het eiwit in de cellen van je lichaam.

Met behulp van deze aminozuren kunnen de cellen zich herstellen en sterker worden.

Voor duursporters wordt meestal 1,2-1,4 gram eiwit per kilogram lichaamsgewicht aangeraden.

Dit is een stuk minder dan bijvoorbeeld een bodybuilder, maar dat heeft natuurlijk te maken met het feit dat beide sporters hele uiteenlopende doelen hebben.

Koolhydraten

Vervolgens hebben we de koolhydraten en dat is voor duursporters misschien wel de belangrijkste macro die er is.

Koolhydraten zijn namelijk de voornaamste brandstof voor duursporters.

Koolhydraten zijn grofweg op te delen in twee soorten; langzame en snelle koolhydraten.

Als je alleen al naar de naam kijkt snap je waarschijnlijk wel al wat het verschil is.

Langzame koolhydraten zijn koolhydraten die langzaam en gelijkmatig energie geven.

Dit zijn producten als havermout, rijst, pasta, brood, etc.

Daarnaast hebben we de snelle koolhydraten en je raadt het al, deze koolhydraten geven je lichaam snel energie.

Dit zijn dus ook de gels en vloeibare koolhydraten waar ik het hiervoor over gehad heb.

Deze producten voorzien je lichaam dus snel van energie.

Andere voorbeelden zijn: fruit, snoep, wit brood en andere producten waar veel suiker aan toegevoegd is.

Maar wanneer neem je nu welke koolhydraten?

Meestal 1-2 uur voor je training wil je voornamelijk langzame koolhydraten eten die je dus ook later pas van energie voorzien wanneer je je training begint.

Zodra je je training begint wil juist meer snelle koolhydraten eten omdat je lichaam op dat moment energie nodig heeft.

Het is wel zo dat snelle koolhydraten ook zorgen voor een piek in je suikerspiegel.

Daarom is het belangrijk om deze voornamelijk tijdens je duurtraining te nemen en niet daarvoor aangezien dit kan leiden tot de welbekende suiker dips.

beste eten voor een duurtraining

Vetten

Tenslotte hebben we de vetten.

Deze worden helaas nog wel eens als slecht bestempeld en dat is helaas niet waar.

Natuurlijk zijn er slechte vetten en deze zitten voornamelijk in de gefrituurde hapjes, producten die gemaakt zijn van zonnebloemolie, zo’n beetje alles van de Mc Donald’s, etc.

De gezonde vetten daarentegen zijn onmisbaar in een goed voedingspatroon.

Gezonde vetten zorgen namelijk voor de opname van vitamines en mineralen.

Je kan dus even makkelijk gezegd alle supplementen innemen die je maar kan bedenken, maar als je geen gezonde vetten eet zal lichaam deze supplementen niet opnemen.

Daarnaast zijn vetten verantwoordelijk voor het reguleren van je hormoonhuishouding.

Kortom, vetten zijn niet slecht, maar juist enorm belangrijk!

Gezonde vetten zit in producten als: avocado’s, noten, zaden, eieren, etc.

Cursus eten voor een duurtraining

De meeste mensen hebben hun zomervakantie er alweer op zitten en misschien zitten er ook de nodige kilo’s aan val dat eten.

Goed moment om de draad weer op te pakken en te gaan focussen op het juiste eten voor je duurtraining.

Als jij nu na de vakantie voor jezelf een doel hebt gesteld om bijvoorbeeld een halve of zelfs een hele marathon te gaan lopen of wilt gaan toeren op de racefiets dan is onderstaande cursus misschien iets voor jou!

In deze cursus leer je stap voor stap welke rol voeding speelt bij duurtrainingen.

Zij hebben ervaring met het begeleiden van marathonlopers, Iron Man atleten en professionele wielrenners.

In deze cursus leer je onder andere het volgende:

  • Hoe jij je energiebehoefte bepaalt
  • Hoe je je inname afstemt op je doelstellingen
  • Hoe je trainingen en wedstrijden optimaal van energie kan voorzien
  • Hoe je om moet gaan met suppletie, hydratatie en timing van voeding
  • Hoe je je progressie kan bijhouden
  • Welke voeding het beste aansluit bij jouw doelen
  • Wat voor rol voeding speelt bij herstel en blessures.

Mochten hier nu onderwerpen tussen zitten waar jij graag meer over wilt weten dan is deze cursus zeker iets voor jou!

Ze hebben een eigen leeromgeving waarin jij lekker op eigen tempo alle informatie tot je kunt nemen.

Daarnaast wordt je ondersteund met een app en een eigen community waarin je werkelijk waar alle vragen over sport en voeding kan stellen.

Aan kennis en inspiratie ligt het dus niet!

Enige wat jij nog moet doen is nog even die knop omzetten en niet zo zitten twijfelen.

Dus wil jij je eten voor de duurtraining optimaliseren? Klik op de link! Fijn weekend allemaal!

Ga direct naar de cursus Voeding voor Duurtraining!

laat een reactie achter