Wat kan je het beste eten voor het sporten?

Ken jij dat moment dat je in de gym staat, een half uurtje van je training gehad hebt en al geen zin en energie meer hebt?

Dat je armen en benen al helemaal leeg voelen? En dan denk je, shit ik ben pas op de helft van mijn workout.

Waarschijnlijk heb je dan niet de juiste voedingsstoffen binnen gekregen voor je training.

Er zijn mogelijkheden om je energie level te boosten met de juiste voedingsstoffen.

De vraag: wat kan je het beste eten voor het sporten is een veel gestelde vraag en ik neem je hieronder mee hoe je dit het beste aan kan pakken.

Wil je meer weten over voeding voor crossfit of krachttraining? Klik op de linkjes!

Eten voor het sporten -> Macro’s

We gaan eerst weer even een stukje terug. Je voeding bestaat uit 3 macro’s: koolhydraten, eiwitten en vetten.

Deze drie komen je vast bekend voor.

Alle drie hebben ze hun eigen redenen waarom ze belangrijk zijn binnen een dieet.

Eiwitten

Mensen in de sportschool hebben het veel over eiwitten en waarom dit zo belangrijk is.

Dit heeft te maken met het feit dat eiwitten eigenlijk een soort bouwstenen zijn van je lichaam.

Tijdens het trainen ontstaan er vaak hele kleine spierscheurtjes en door het innemen van eiwitten geef je je lichaam de kans om die te laten herstellen.

Het continu herhalen van dit proces zorgt er uiteindelijk voor dat je spiermassa gaat opbouwen.

Meestal bestaat je dieet ongeveer 20-25% uit eiwitten. In 1 gram eiwit zitten 4 calorieën.

eten voor het sporten

Vetten

Vetten eten we onder andere voor de opname van vitamines, de opbouw van cellen, je hormoonhuishouding en daarnaast ook als brandstof.

We kennen verzadigde (ongezonde) en onverzadigde (gezonde) vetten.

Vetten kunnen helpen bij het creëren van een verzadigd gevoel.

Gezonde vetten zijn producten als: avocado’s, eieren, roomboter, noten, zaden, etc.

Vetten beslaan zo’n 20-25% van je dieet.

In 1 gram vet zitten 9 calorieën.

Koolhydraten

Koolhydraten zijn de belangrijkste energiebron van ons lichaam.

Deze kan je opdelen in snelle en langzame koolhydraten.

Wat ik hiermee bedoel is dat de snelle koolhydraten zoals de naam al zegt, snel in je bloed worden opgenomen en langzame koolhydraten zullen langer en gelijkmatig energie geven.

Snelle koolhydraten zijn producten als fruit, mueslirepen, snoep, koek, chips, etc.

De producten die vaak als ongezond bestempeld worden.

Voorbeelden van langzame koolhydraten zijn: rijst, quinoa, groenten, peulvruchten, havermout, bruin brood, etc.

Koolhydraten maken ongeveer voor 50-60% deel uit van je dieet.

In 1 gram koolhydraten zitten 4 calorieën.

Belangrijk is om een gebalanceerde verdeling van deze drie macro´s te eten.

Wil je meer lezen over de macro’s? Bekijk dan hier ons artikel over macro’s.

Wat is nou het meest belangrijke eten voor het sporten?

eten voor het sporten

Tijdens je training verbruik je veel energie. De makkelijkste voedingsstoffen om om te zetten in energie zijn koolhydraten.

Uiteraard kan je lichaam ook energie halen uit vetten, alleen kost je lichaam dit veel meer moeite.

Tijdens je training wil jij zo makkelijk mogelijk aan energie komen en dus is het belangrijk om voor je workout koolhydraten te eten.

Aangeraden wordt om 2/3 uur van tevoren langzame koolhydraten te eten en 30 minuten van tevoren snelle koolhydraten.

Banaan is hier een goede optie voor.

Banaan bevat veel suiker.

Ze zijn effectief voor het sporten omdat ze zowel snelle als langzame koolhydraten bevatten en daarnaast zit er ook kalium in.

Deze combinatie zorgt ervoor dat je heel snel energie krijgt, maar ook je energie behoudt, waardoor je langer door kunt gaan.

Het wordt afgeraden om voor je training niet te eten.

Dit zorgt ervoor dat je energie reserves veel sneller opgaan, waardoor je veel sneller vermoeid bent.

Daarnaast kan pre-workout ook nog helpen.

Pre-workout is vaak in poedervorm en dit kan je oplossen in water.

Het kan je een energie boost geven en je prestaties tijdens een training verbeteren.

Pre-workout bevat een combinatie van verschillende ingrediënten, waaronder vaak: cafeïne, vitamines en creatine.

Het doel hiervan is om je kracht en energie een boost te geven.

Hierbij is het ook belangrijk dat je pre-workout niet te laat inneemt, omdat de cafeïne die hierin zit vaak gelijk staat aan 6-8 koppen koffie.

Als jij nog een beetje wil slapen, zou ik dit niet te laat innemen 😉.

Pre-workout kan je kopen bij verschillende online winkels, zoals Body and Fit en MyProtein.

Wil jij nou meer informatie over dit onderwerp en hulp bij je training of voeding?

De droogtrain academie heeft een droogtrain protocol ontworpen die jou gaat helpen je doelen te bereiken!

Bekijk hier onze review over het Droog Trainen Protocol voor mannen en voor vrouwen!

Wil jij hier meer informatie over? Druk op onderstaande link.

Wil jij hulp en coaching bij jouw training en voeding?

laat een reactie achter