eten voor krachttraining

Wat moet je eten voor krachttraining?

Vroeger moest je altijd je bord leegeten van je ouders want dan werd je groot en sterk. Wie wil dat nou niet?

Meestal ging het niet zonder slag of stoot, maar uiteindelijk zat je die groentes toch met een zuur gezicht naar binnen te werken.

Helaas zien we vandaag de dag een heel ander verhaal.

Fast food is overal en ongezond eten is eigenlijk het nieuwe normaal geworden.

Mensen die gezond eten worden raar aangekeken en voor gek verklaard.

Op een gegeven moment worden we allemaal ouder en gaan we eigen keuzes maken.

Of dit altijd de meest gezonde keuzes zijn is maar de vraag.

Wij mensen zijn namelijk kuddedieren en volgen vaak de meute.

We zijn bang voor de meningen van anderen en hierdoor volgen we blindelings wat het gros van Nederland doet en dat is meestal ongezond eten.

We dwalen een beetje af volgens mij, want we gingen het hebben over wat je precies moet eten voor je krachttraining.

Jij hebt blijkbaar de keuze gemaakt dat je echt met je lichaam aan de slag wilt en sterker wilt worden, anders was je natuurlijk niet op dit artikel uitgekomen.

Om jou daar bij te helpen gaan we het vandaag hebben over wat je ouders vroeger er al in probeerden te hameren en dat is goed eten, want dan word je groot en sterk 💪

Meer geïnteresseerd in een voedingsschema voor crossfitters of duurtraining? Klik op de linkjes!

Eten voor krachttraining

Laten we eerst even stilstaan bij de drie categorieën waarin we voeding kunnen indelen.

Dit zijn koolhydraten, eiwitten en vetten.

Hier zal je vast wel eens van hebben gehoord van een iets te fanatieke sporter die iedere dag met tupperware bakjes aan komt zetten.

Ik zit ze nu wel semi belachelijk te maken, maar ik ben hier zelf ook schuldig aan.

Veel groentes, rijst en kip hebben ze het er dan meestal over.

Je wordt er al bijna moe van als je er aan denkt.

Alle moeite die het kost om dat te maken…pff daar heb ik echt geen zin in!

Nou laat ik je maar meteen even uit de droom helpen.

Sterker worden en gezond leven is nou eenmaal niet makkelijk en daar zal je hard voor moeten werken.

We zijn in Nederland een beetje lui geworden en alles moet maar makkelijk en snel.

Makkelijk en snel, en sterker worden en spierballen kweken is moeilijk en daar houden we niet van.

Dus mocht je op zoek zijn geweest naar makkelijke manieren of short cuts om sterker te worden dan kan je beter stoppen met lezen.

Het zal dan allemaal als veel werk en gedoe gezien worden.

eten voor krachttraining

Koolhydraten

Nou nu we de harde kern overgehouden hebben en doorgaan met de mensen die wel serieus zijn met hun training en lifestyle gaan we door met de drie macro’s die ik hierboven al kort heb genoemd.

Koolhydraten kunnen we zien als de makkelijkste brandstof voor ons lichaam.

Je lichaam kan dit namelijk snel omzetten in energie.

Ik zeg nu wel snel maar je kunt koolhydraten grofweg indelen in twee categorieën: snelle en langzame koolhydraten.

De naam zegt het al; snelle koolhydraten worden snel omgezet in energie.

Daarmee gaat wel gepaard dat je suikerspiegel ook een snelle piek krijgt.

Wat daarop volgt is in de volksmond ook wel een after dinner dip of een lekkere inkakker.

Daarnaast heb je de langzame koolhydraten, deze worden langzamer door je lichaam afgebroken en zorgen dus ook langer en voor een gelijkmatige stroom aan energie.

Snelle koolhydraten zijn vaak te bestempelen als de ‘ongezonde’ keuzes, namelijk: koekjes, ijs, snoep en andere suikers.

Langzame koolhydraten zitten in producten als rijst, pasta, groentes en havermout.

Koolhydraten beslaan meestal 50-60% van je voedingspatroon.

Eiwitten

De eiwitten kunnen natuurlijk niet ontbreken en zijn iets waar je iedere willekeurige bodybuilder over hoort praten.

Eiwitten zorgen ervoor dat ons lichaam en spieren kunnen herstellen na zware inspanningen.

Als je dit op de juiste wijze doet prikkel je door je trainingen je spieren en laat je ze daarna weer herstellen door goede slaap en de juiste voeding.

Als je dit goed doet zal je zien dat je na verloop van tijd keiharde spiermassa aan het opbouwen bent.

Meestal bestaat je eetpatroon voor 20-25% uit eiwitten.

De hoeveelheid eiwitten die je nodig hebt is afhankelijk van jouw specifieke doelen.

Een wielrenner heeft bijvoorbeeld minder eiwitten nodig dan een bodybuilder.

Een grove leidraad voor wanneer je doel is om spiermassa op te bouwen is 1,5-2 gram eiwit per kilogram lichaamsgewicht.

Vetten

Vetten zijn onmisbaar in een gezond eetpatroon.

Helaas worden vetten vandaag de dag vaak bestempeld als ongezond.

Dit is geheel onterecht aangezien we gezonde vetten nodig hebben om vitamines en mineralen op te kunnen nemen.

Heel zwart wit gezien zou je dus alles supplementen van de wereld in kunnen nemen, maar als je geen goede vetten binnenkrijgt neemt je lichaam ook al die supplementen niet op.

Het eten van voldoende gezonde vetten is dus echt de basis voordat je start met supplementen.

Gezonde vetten kan je voornamelijk vinden in vette vis, avocado, eieren, noten en zaden.

Verder zijn vetten ook belangrijk voor je hormoonhuishouding en kan het ook als brandstof gebruikt worden.

Vetten nemen meestal net als eiwitten 20-25% van je eetpatroon in beslag.

Wat moet je precies eten voor je krachttraining?

Nu de basis duidelijk is kunnen we wat specifieker ingaan op wat je precies moet eten voor je krachttraining.

Meestal wil je 1-2 uur voor je training voornamelijk langzame koolhydraten eten die je als brandstof kan gebruiken tijdens je training.

Dit zijn dus de producten als havermout, rijst, pasta, groentes, etc. Dit kan vaak prima met een beetje eiwitten.

Vetten daarentegen wil je zoveel mogelijk bewaren voor na je training aangezien je lichaam hier tijdens het trainen niet veel mee kan.

Snelle koolhydraten zou je eventueel kunnen gebruiken tijdens je training wanneer deze langer duurt dan een uur.

We weten inmiddels dat snelle koolhydraten ook voor een piek in de suikerspiegel zorgen en daarna volgt natuurlijk de welbekende dip.

Pas daar dus mee op.

Het laatste wat je wilt is dat je geen energie hebt tijdens je training.

Eten na je krachttraining

Zodra je je training hebt afgerond komen de eiwitten weer in beeld.

Dat je snel je eiwitten in moet nemen na je training is al achterhaald.

Als je binnen 1-2 uur na je training een goed eiwit moment hebt dan is dat prima.

Ook de hoeveelheid eiwit die je lichaam per keer kan opnemen zijn nogal wat onduidelijkheden over.

Er is bijvoorbeeld vaak gezegd dat je lichaam maar maximaal 20-25 gram eiwit per keer kan opnemen. Dit is niet waar!

Je lichaam is prima in staat om meer eiwitten op te nemen.

Het belangrijkste van dit verhaal is dat je ervoor zorgt dat je dagelijks voldoende eiwitten binnenkrijgt.

Dit is zoals al eerder vermeld afhankelijk van jouw persoonlijke doelen.

eten voor krachttraining

Cursus voeding voor krachttraining

Mocht je nu niet precies weten waar en hoe te beginnen met dit alles dan heb ik goed nieuws voor je!

Je kan nu een cursus volgen, geheel op eigen tempo, in een eigen leeromgeving en daarnaast een community waarin jij al je vragen kan stellen.

In deze cursus leer je onder ander het volgende:

  • De rol van voeding voor jouw doelen
  • De hoeveelheid calorieën en de bijbehorende macro’s die jij nodig hebt
  • Wat eet je op een trainingsdag en waarom
  • Hoe gaat het bulken en cutten precies in de praktijk
  • Hoe meet je je progressie
  • Waarom voedingsstoffen belangrijker zijn dan calorieën
  • Hoe de juiste voeding kan helpen om sneller te herstellen en blessures voorkomen
  • Welke belangrijke aandachtspunten er zijn wanneer je doet aan intermittent fasting of veganistisch eet

Mochten hier nu onderwerpen tussen zitten waar jij graag mee over wilt weten, aarzel dan niet en meld je aan voor de cursus.

Sterker worden, spiermassa opbouwen en vet verliezen zijn onderwerpen waar ze by Gryp super veel ervaring mee hebben.

En twijfel je nu nog een beetje of zit je alle langere tijd te worstelen weet dan dat Johan Cruijff altijd goede raad heeft: ‘vaak moet er iets gebeuren voordat er iets gebeurt’.

Je lichaam zal je dankbaar zijn💪

Ga direct naar de cursus Voeding voor Krachttraining!

laat een reactie achter